Direktlänk till inlägg 7 juni 2011

Störd nattsömn...

Av Nina karlsson - 7 juni 2011 20:56

Jag älskar det faktum att det äntligen blivit varmare. I ärlighetens namn så har jag väl aldrig varit en värmedyrkare, men efter de två sista vintrarna så känns ändå en riktigt lång varm sommar som en fantastiskt god idé. Men eftersom man ju aldrig kan vara helt nöjd så finns det ju lite negativa sidor också. Som flugor och mygg. Så länge dessa varelser behagar hålla sig utomhus må det vara hänt. Men när de bestämmer sig för en annan destination, till exempel mitt sovrum, då ruttnar jag.

Efter att med största sannolikhet ha sovit en timma på soffan. Ja, det vill säga, om jag inte somnat på rygg, för då brukar jag vakna av att jag snarkar till efter ett par minuter. Hursom helst, jag släpar mig till toaletten, fumlar efter tandborsten, river ner allt i fönstret, hittar inte tandkrämen, letar efter den samma, finner den allt som oftast på fel ort. Vid datorn, bredvid spisen (lite beroende på om barnen är hemma eller inte). När den är funnen brukar hunden påminna mig om att jag glömt ge honom kvällsmat, alltså får denna serveras med tandkräm och borste i munnen. Prova säga, sitt och stanna med en auktoritär röst med tänder som är borstade med extra löddrig tandkräm samt tandborsten kvar i munnen. Resultatet är blandat. Eftersom jag nu även måste gå tillbaka och torka av golvet där jag spillt tandkräm så brukar jag vara ganska vaken när jag väl tagit mig in i sängen.

Väl där läser jag tills jag blir sådär "lagom sömnig" lägger ner boken, släcker lampan, håller precis på att somna. DÅ händer DET!!! Någonstans väldigt nära mitt öra låter det som ett mindre stridsflygplan håller på att landa. Fäktar lite förstrött eftersom jag nästan sover. Då blir det tyst. Sen kommer det, den stickande irriterande känslan, stridsflygplanet har landat, och äter, på mig! Slår ilsket till mig själv, djuret far upp till mygghimlen, och jag är vaken. Vänder mig irriterat och somnar nästan till igen. Då kryper något på mitt ben. Drar täcket över hela mig. Fan, nu blir man svettig, slänger av täcket igen. Och som om jag vore en sockerbit, kryper det en fluga längs benet igen....

Men jag fryser ju inte....

Sömnproblem av annan art blev det förra helgen. Åkte ner till Åstorp för att hjälpa mina elever som skulle tävla. Mellanlandade hos pappa i Halmstad. Intar nattens säng som består av en luftmadrass, ungefär halv ett på natten, ganska sliten med andra ord. Lyckas somna efter en stund, tvärvaknar klockan två.Inser vad jag glömt under dagen. Jag har lämnat vattnet på ute i hästhagen! Ångesten slår till. Ligger och funderar en stund över vad mina kära grannar säger om jag ringer med panik i rösten och frågar om de klockan två på natten kan tänka sig att gå ut och stänga av vattnet. Efter moget övervägande inser jag att jag nog får vänta till morgonen (som tur var hade det blivit upptäckt och avstängt). Lyckas somna om runt halv tre snåret. Vaknar halv fyra av att det pyser så märkligt i rummet. Kan inte för mitt liv komma på vad det är. Efter några minuter börjar det kännas som jag sover märkligt nära golvet. Vaknar nu till helt. Luften håller på att gå ur madrassen. Funderar en stund på att bara ligga kvar men att sova på golv är inte min specialgren. Kliver upp och går ner till soffan. Nu är jag lite bitter (och väldigt trött) klockan sju vaknar övriga huset då ger jag upp och går ut och springer. Har funnits dagar jag varit piggare.

ikväll ska jag flug och myggsanera mitt rum så jag är pigg till morgondagens träning och jobb.

ha det gott alla!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina karlsson - 5 juni 2012 18:44


Ibland, i synnerhet när man gör något tråkigt så är det lätt att drömma sig tillbaka och minnas att "det var allt bättre förr". Bara att man är gammal nog att säga de orden kan ju får en att tycka att det nog var bättre för ex antal år sedan. Vad tro...

Av Nina karlsson - 2 mars 2012 18:08

Är faktiskt ingen lek! De senaste dagarna har varit fyllda av idel nya upplevelser. Här kommer en summering av de senaste dagarnas lärdomar, ur mitt perspektiv! Och tro inte att jag inte tagit det hela på allvar, det var ûber jävligt men, man kan ju ...

Av Nina karlsson - 28 december 2011 17:46

Snarkar! Utan förkylning i kroppen skulle jag nog vilja påstå att det mer är ett behagligt sömngivande ljud jag ägnar mig åt. Men, med förkylning och tät näsa är det kanske lite högre. Vissa i min omgivning och jag nämner nu inga namn, fast, det är i...

Av Nina karlsson - 6 december 2011 18:29

Ja, visst är det märkligt. Att jag funderar alltså. För det mesta hinner jag både göra och säga saker innan jag funderat, vilket som bekant försätter mig i knipa då och då. För att inte tala om de gånger munnen går, utan någon filtrering innan det ko...

Av Nina karlsson - 4 december 2011 17:57

Är ju en klok björn. Mina vänner vet att jag gärna använder hans citat, det finns ju något som passar varje tillfälle. Men att jag skulle behöva använda det för att lugna mina nerver efter senaste besöket på badhuset trodde jag inte. Jag vet att ja...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards