Direktlänk till inlägg 12 september 2011

Undrar just...

Av Nina karlsson - 12 september 2011 17:21

Om jag snart kan börja skylla på åldern vad gäller en del av mina (o)vanor? Heller om jag bara ska skylla det på min mor och det faktum att hon verkat kastat över väldigt många av sina gener på mig! Mamma, du kan väl försöka med ett försvarstal av något slag men faktum är att jag tvivlar på att de som känner oss båda kommer att påstå att det inte finns massor av likheter! De senaste veckorna har varit fyllda med, jobb, jobb och ganska mycket mer jobb. Det är i sig inget nytt, men tänk så skönt det då vore om man inte lidit av total senilitet. Nu får jag iochförsig en väldig massa motion av detta ständiga rännande efter saker som jag glömt. Ta en normal morgon i hemmet. Vaknar alldeles för tidigt och svär en ramsa över att inte kunna sova på morgonen. På med kaffe och en stund vid datorn för att, ja, hör på den här. Lyssna en stund på P4 ( ja, lite pinsamt ) är det då Lördag morgon och jag inte jobbar så blir det ring så spelar vi. Någonstans där undrar jag vart partymissilen tagit vägen. Läsa statusuppdateringar på facebook, folk som timman innan jag gått upp kommit hem från efterfesten. Efterfest, jo tjena, jag har numer fullt upp att hålla ögonen öppna efter kl tio på kvällen (pinsamt igen men en tydlig mamma gen). Åter till den extra motionen. Om det nu råkar vara vardag (vilket det ju faktiskt är de flesta mornar) så inser jag att jag lika gärna kan dra och jobba ett par timmar eftersom jag likt en pensionär inte kan sova ändå. Kläder, kläder är jäkligt bra att ha om man ska jobba (iallfall i mina yrken). Har jag nu kvällen innan varit listig, så har jag dumpat morgonens kläder på golvet nedanför sängen. Annars är det bara att bege sig till garderoben som mest liknar en krigszon i ett olycksdrabbat land. Efter ytterligare ett gäng svordomar (de första kommer när jag slår ena stortån i tröskeln till sovrummet) så brukar det trots allt gå att finna något att ha på sig. Sedan full fart nerför trappen. Ut till bilen. Fan, varför tog jag ut nycklarna ur den igår, och framförallt. Vart har jag lagt dem. Nu vore det på sin plats med ett larm på dem.Uppför trappen, nähä inte vid datorn. Springer nerför trappen för att titta om jag varit smart nog att hänga dem bredvid dörren. I 99% av fallen är det inte så. Uppför trappen igen. Hittar nycklarna på de mest osannolika ställen. Häromdagen i kylskåpet bredvid äggen (fråga inte). Ner till bilen igen. Starta, FAN, slut på soppa i bilen, måste tanka. Se sig omkring för att inse att man drabbats av något slags storhetsvansinne i "ordentligt uppförande" plånboken är inne. Och åter, vart har jag lagt den!?! Uppför trappen, nej, inte på övervåningen. Nerför trappen, nix inte där heller. Uppför trappen och se, helt otippat i soppåsen som hänger på vedspisen, hade visst lagt den kvar efter att jag handlat, tur att den var tom bortsett från plånboken.

Efter detta race kommer jag ganska svettig till jobbet. Så nu är den stora frågan, är det åldern heller den allmänna förvirringen som orsakar detta ständiga kaos. Tur att jag håller koll på jobbet, alltid något.

Appropå motion. För ett tag sedan fick jag av någon outgrundlig anledning för mig att jag efter tre veckors träningsuppehåll (bortsett från de fem dagliga timmarna i sadeln) att jag nog var i mitt livs form. På med träningskläderna och sedan iväg på en runda på 8 kilometer. Efter att ha avverkat dem i rask takt, satte jag mig nöjd i soffan. Inte riktigt lika nöjd när jag dagen därpå skulle göra ett panterskutt ur sängen. Byt ut panter mot baktung, framhalt elefant! Efter att ha snubblat över tröskeln, med båda tårna som offer, fick jag trots visst motstånd ner ändan på toasitsen. Ner gick ju ganska bra. Men upp. Jag avhöll mig dock från att ropa på mina barn för att be dem hjälpa mig upp. Det får jag nog spara på tills den verkliga och inte den inbillade pensionsåldern inträffar!

Nej, nu är det väl bäst att fixa med lite papper innan jag glömt vad jag ska göra.

Ta hand om varandra

// Nina

 
 
Ingen bild

Mamma

12 september 2011 19:47

Asså va´, jämfört med dig min kära dotter är jag inte det minsta senil och jag är JÄKLIGT välordnad. Bilnycklarna ALLTID på samma krok innanför dörren, plånboken ALLTID i handväskan och handväskan ALLTID på kroken bredvid bilnycklarna. Hur svårt kan det vara?? Dessutom drabbas jag ALDRIG av träningsvärk - har lärt mig att träning i lagoma doser är bäst! Mina kläder hänger alltid i garderoben, eftersom jag har EN (av fyra) hund som käkar upp allt som inte är i garderoben. Alltså en fråga om att träna Ådi till något vettigt! Egentligen är det bara det där med morgonpiggheten som du har ärvt. Så det så - eller va´ var det nu vi prata om? Kram älskade unge/Mamma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina karlsson - 5 juni 2012 18:44


Ibland, i synnerhet när man gör något tråkigt så är det lätt att drömma sig tillbaka och minnas att "det var allt bättre förr". Bara att man är gammal nog att säga de orden kan ju får en att tycka att det nog var bättre för ex antal år sedan. Vad tro...

Av Nina karlsson - 2 mars 2012 18:08

Är faktiskt ingen lek! De senaste dagarna har varit fyllda av idel nya upplevelser. Här kommer en summering av de senaste dagarnas lärdomar, ur mitt perspektiv! Och tro inte att jag inte tagit det hela på allvar, det var ûber jävligt men, man kan ju ...

Av Nina karlsson - 28 december 2011 17:46

Snarkar! Utan förkylning i kroppen skulle jag nog vilja påstå att det mer är ett behagligt sömngivande ljud jag ägnar mig åt. Men, med förkylning och tät näsa är det kanske lite högre. Vissa i min omgivning och jag nämner nu inga namn, fast, det är i...

Av Nina karlsson - 6 december 2011 18:29

Ja, visst är det märkligt. Att jag funderar alltså. För det mesta hinner jag både göra och säga saker innan jag funderat, vilket som bekant försätter mig i knipa då och då. För att inte tala om de gånger munnen går, utan någon filtrering innan det ko...

Av Nina karlsson - 4 december 2011 17:57

Är ju en klok björn. Mina vänner vet att jag gärna använder hans citat, det finns ju något som passar varje tillfälle. Men att jag skulle behöva använda det för att lugna mina nerver efter senaste besöket på badhuset trodde jag inte. Jag vet att ja...

Ovido - Quiz & Flashcards