Direktlänk till inlägg 10 augusti 2011

Om jag skulle lära mig...

Av Nina karlsson - 10 augusti 2011 17:13

Att hålla min stora käft stängd! Nu applåderar säkert ett antal av mina vänner som vet att det glappar emellanåt hejdlöst och helt utan filtrering när jag öppnar munnen. Men, nu var det emellertid inte riktigt det jag menade. Under de varma dagarna som äntligen dök upp under sommaren så begav jag och barnen oss till Borgviks Vattenskidklubb. Ett härligt ställe där barnen provade att åka ring bakom båt. Jag satt och kollade lite avundsjukt på de modiga som åkte vattenskidor.Att åka vattenskidor hör till kategorin alltid velat prova men inte vågat.

 Men, man ska ju som bekant inte gå i graven nyfiken.

 Alltså, vattenskidor på, bra instruktioner, och sedan. Japp, sedan åkte jag, upp på första försöket, och precis när jag tänkte, detta går fint, hur svårt var det här på en skala (kanske 300 meter) och som bekant, högmod går före fall! PÅ något outgrundligt vis trasslade jag in skidorna i varandra. Och då kära vänner, då blev det bokstavligt talat skitsvårt. Och det är här det där med att hålla käften stängd kommer in. För vad gör jag när jag inser att det går ått helsike? Jo, jag tar ett djupt andetag! Det hade ju i sig inte varit något bekymmer, om det inte varit så att jag redan befann mig under vattenytan. Helt inställd på att min sista stund nog var kommen och att vattensporter inte är min grej lyckades jag så ta mig upp till ytan (ja, jag hade flytväst). Men, nu vill man ju inte ge upp så lätt. Upp igen och efter ett par gånger hade jag lite koll på läget.

Appropå koll på läget. Min kära chef i gristallen bestämde sig för att han skulle prova att ta semester. Och inte nöjer han sig med att semestra lite lokalt, runt Nysäter med omnejd. Nej, han bestämmer sig för att Bulgarien är lagom långt bort. Hela våren har jag gått på jobbet och tänkt " det är lugnt jag hinner lära mig det här sen". Nu kom inte sen. Utan sen blev till ett nu!

Planet mot Bulgarien hann knappt lyfta innan det börjades. Utfodringen ville inte som jag ville. Och inte bara den. Motorskyddet löste ut oavbrutet, det larmade på ventiler, och kaoset var ett faktum.

In rings så Åke ( elektriker och alltiallo). Vi kliar oss båda i huvudet och funderar lite på i vilken ände av problemet vi ska börja.

Vi kom överens om att det antagligen var i ventilerna det största problemet satt. Och satt gjorde det, bokstavligen! "Gå aldrig i ett grishus naken ", det är en omskrivning för att alltid ha med sig en 13 "nyckel" i fickan. Efter att ha skruvat loss och fixat 60 ventiler var vi rätt slitna men ganska nöjda med oss själva. Jag går in och tittar på datorn och konstaterar lugnt att det inte ska fodra i stall  nummer ett på en stund så vi kan skruva vidare. Nu hade jag dock inte tittat efter tillräckligt noga. Stackars Åke står på en stege med en öppen ventil som han rensar. Jag går till foderrummet och kollar att rörcirkuleringen fungerar i grannstallet (trodde jag). Blev uppriktigt förvånad när jag fick felmeddelanden oavbrutet. Trycker irriterat på "omstart" sisådär 6 gånger. Då kommer Åke......

Med en vild uppsynd och håret på ända.

- Nina, rörcirkulerar det i stallet jag står.

- Nej, säger jag förvånat.

- Jo säger Åke (det var visst ingen fråga utan ett konstaterande)

Detta hade resulterat i att varje gång jag startade om systemet, sprutade det ut grismat. ÖVERALLT!!

Åke kunde senare trösta sig med att jag glömde stänga luften till en nerskruvad ventil

Resultatet? Återigen, jag borde lära mig att stänga min stora käft! Nu VET jag hur grismat smakar. Och nej, jättegott var det inte!

Nu är det inte många dagar innan chefen återvänder. Vet ni, det ska bli ganska skönt!

Tjo och hej!

 
 
Ingen bild

Annika Ljungberg

10 augusti 2011 18:00

Asgrv. Varför fick inte nån vara med och föreviga detta med kamera?!? Hade varit hur kul som helst att lägga ut på Y-tube eller spara tills någon fyller jämnt!!!!

 
Ingen bild

Nina

10 augusti 2011 18:27

haha, mamma är strängeligen förbjuden att följa med och fota när jag misstänker att det kan ta en ände med förskräckelse :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina karlsson - 5 juni 2012 18:44


Ibland, i synnerhet när man gör något tråkigt så är det lätt att drömma sig tillbaka och minnas att "det var allt bättre förr". Bara att man är gammal nog att säga de orden kan ju får en att tycka att det nog var bättre för ex antal år sedan. Vad tro...

Av Nina karlsson - 2 mars 2012 18:08

Är faktiskt ingen lek! De senaste dagarna har varit fyllda av idel nya upplevelser. Här kommer en summering av de senaste dagarnas lärdomar, ur mitt perspektiv! Och tro inte att jag inte tagit det hela på allvar, det var ûber jävligt men, man kan ju ...

Av Nina karlsson - 28 december 2011 17:46

Snarkar! Utan förkylning i kroppen skulle jag nog vilja påstå att det mer är ett behagligt sömngivande ljud jag ägnar mig åt. Men, med förkylning och tät näsa är det kanske lite högre. Vissa i min omgivning och jag nämner nu inga namn, fast, det är i...

Av Nina karlsson - 6 december 2011 18:29

Ja, visst är det märkligt. Att jag funderar alltså. För det mesta hinner jag både göra och säga saker innan jag funderat, vilket som bekant försätter mig i knipa då och då. För att inte tala om de gånger munnen går, utan någon filtrering innan det ko...

Av Nina karlsson - 4 december 2011 17:57

Är ju en klok björn. Mina vänner vet att jag gärna använder hans citat, det finns ju något som passar varje tillfälle. Men att jag skulle behöva använda det för att lugna mina nerver efter senaste besöket på badhuset trodde jag inte. Jag vet att ja...

Ovido - Quiz & Flashcards